Click here for English
Hussel Zhu (1994) ziet de kunstenaar als een elegante hofnar: een dwaas die regels negeert, maar verhalen vol gevoelige waarheden vertelt. Opgegroeid in de landelijke omgeving van Shanghai observeert Zhu zijn “functioneren en disfunctioneren” als Aziatische immigrant in Europa, terwijl hij door de snelle Chinese modernisering ook steeds verder van zijn traditionele jeugd vervreemd raakt. Juist dit buitenstaandersperspectief stelt hem in staat absurditeiten bloot te leggen. Door zich met het personage van de hofnar te vereenzelvigen, zoekt Zhu bewust ongemak op. Voor elk project experimenteert hij met onbekende materialen en technieken. Zijn praktijk varieert inmiddels van installaties, performances, tekeningen en sculpturen tot video.
In de installatie Clean the Dirt (2025) op Prospects combineert Zhu uiteenlopende gedachtestromen tot een overlappende compositie: een stofzuiger met rechtopstaande slang eindigt in een tekening van een douchende man. En een Chinese lantaarn verbonden met een westerse olielamp is bekleed met afbeeldingen uit het gay culture-tijdschrift BUTT. Samen verbeelden ze de seksuele onderdrukking van queer personen, iets wat de kunstenaar in China maar ook deels in Nederland opmerkt. Replica’s van zelfgemaakte ontsnappingsinstrumenten, aangetroffen in psychiatrische inrichtingen, symboliseren Zhu’s verlangen om, net als deze opgesloten patiënten, te ontsnappen aan sociale normen die bepalen wat ‘abnormaal’ is. Waar hij opgroeide was seks überhaupt geen onderwerp van gesprek, het werd als ‘vies’ beschouwd. Zhu stelt dit ter discussie: hoe kan iets natuurlijks vies zijn? Door de hele installatie in wc-papier te wikkelen, onthult hij – als echte hofnar – met humor een pijnlijke waarheid.
Tekst: Esmee Postma