Click here for English
Ildikó Horváth (1986) ziet de wereld als een verstrengeling van entiteiten: mensen, objecten en gedachtes zijn allemaal met elkaar verbonden. Tegelijkertijd zijn ze voortdurend aan verandering onderhevig. Als kunstenaar is Horváth specifiek geïnteresseerd in hoe deze veranderingen tot stand komen. Hoe kan geluid bijvoorbeeld een lichamelijke reactie veroorzaken? En hoe werkt dat juist andersom? In Horváths installaties komen tactiele sculpturen, digitale technologieën en performances samen om zo deze vloeibaarheid van de werkelijkheid tot uitdrukking te brengen.
Op Prospects presenteert Horváth de installatie centre OFF gravity (2023). Een werk van keramiek met geluidstechnologie. Als de ronde keramische vormen zachtjes in beweging worden gebracht, dan pikken de sensoren dit op en sturen een signaal naar een computer. Deze vertaalt de bewegingen vervolgens naar een soundscape. Toeschouwers kunnen zelf voorzichtig het werk activeren, maar op gezette tijden zullen Melody Nolan en Niek Vanoosterweyck ook een performance met de sculpturen uitvoeren.
“Naar aanleiding van de bewegingen creëert de computer een soundscape die ik analoog nooit zou kunnen maken, tegelijkertijd probeer ik technologie zo te gebruiken dat het eindresultaat niet opvallend digitaal is. Het keert altijd terug naar de analoge ruimte”, vertelt Horváth. Met centre OFF gravity onderzoekt ze specifiek hoe geluid onze beleving van zwaartekracht beïnvloedt. Geluid speelt doorgaans geen rol voor ons evenwichtsorgaan, maar tegelijkertijd ervaart de kunstenaar wel dat geluid toch invloed heeft op hoe we balans zoeken: “Je fietst bijvoorbeeld ook anders als je een koptelefoon op hebt.” Zo brengt de kunstenaar op intuïtieve en poëtische wijze elementen samen die ogenschijnlijk los van elkaar staan.
Tekst: Milo Vermeire