Na aanvankelijk vooral met fotografie te hebben gewerkt, kiest Inge Meijer sinds 2010 steeds vaker voor de filmcamera die haar de mogelijkheid biedt om “dicht bij de geleefde werkelijkheid te komen” en datgene wat zij belangrijk vindt met ons te delen. Zij maakt films over het alledaagse en het gewone, ons verlangen om daarbovenuit te stijgen en het streven naar geluk in het bijzonder. Zij neemt het dagelijks leven als uitgangspunt en zoomt in op de manieren waarop mensen samen, of ieder voor zich, iets van het leven proberen te maken. Zij richt zich op de kleine dingen, zoals aandacht voor elkaar en de dagelijkse handelingen waarin niet alleen onze zorgen maar ook onze dromen, verlangens en illusies worden gekoesterd, want ‘het leven wordt achterwaarts begrepen maar moet voorwaarts geleefd worden’ (vrij naar Kierkegaard).
Soms vanuit de positie van de buitenstaander, dan weer dichtbij haar eigen wereld, maakt zij opnames van situaties in andermans leven. Niet om als een voyeur zich hieraan te verlustigen of deze ‘te kijk’ te zetten, maar om inzicht te krijgen in en de schoonheid te laten zien van hoe de ander het leven “inkleurt” in het volle besef van zijn/haar/onze vergankelijkheid.
Carrousel (2014) is een bijna dierbaar portret van een van die ruimtes die steeds vaker uit het dorpsbeeld verdwijnt, de multifunctionele zaal. Oorspronkelijk bestemd als gymzaal, waar de kunstenaar ooit excelleerde als turnster, wordt deze ruimte in Oud-Alblasserdam nu ook verhuurd voor feesten, partijen, optredens en kaartspelavonden. Met stille filmbeelden volgen we hoe de zaal telkens voor een ander doel wordt opgetuigd. De kracht van de metamorfose is dat de gebruikers niet onmiddellijk denken aan de turnrekken en toestellen die zich achter het gordijn bevinden. Zij geven zich over aan de feestroes van huwelijks- en hennafeesten of aan de gewijde stemming van een herdenkingsbijeenkomst.
Meijers recente project Grand Tour thematiseert het toeristische verlangen naar elders, naar authentieke plekjes waar zogenaamd het ware leven genoten kan worden. De kunstenaar reisde af naar luxe vakantieparken in onder andere de Turkse badplaats Kemer, waar de westerse toerist zich uit én thuis kan voelen, door de remakes van het Amsterdamse Centraal station en Volendamse vissershuizen. De beelden zijn ontluisterend. Meijer slaagt er in de gevolgen van de aanwezigheid van dergelijke parken voor de lokale omgeving zichtbaar te maken.
Inge Meijer (1986, Beverwijk), woont en werkt in Haarlem
Tekst: Mirjam Westen, fragment uit Prospects & Concepts 2015, een uitgave van het Mondriaan Fonds.
Bekijk hieronder de korte film over het werk van Inge Meijer, gemaakt door (oud) VAV- student Gerrit Rietveld Academie Lyubov Matyunina.