Prospects

Ischa Kempka

Ischa Kempka, What’s right is right, but you haven’t been that yet (III), 2023

Jaar van toekenning: 2022 Website: instagram.com/issscha/ Onderdeel van Prospects

Click here for English

Ischa Kempka (1995) combineert oude symbolen met zelfbedachte, nieuwe symbolen om hedendaagse trends te vangen. Met behulp van sculpturen en installaties maakt de kunstenaar archeologische herinterpretaties als toekomstige sporen uit het verleden. 

Voor de installatie die op Prospects wordt getoond werd Kempka geïnspireerd door middeleeuwse insignes. De kunstenaar zag hoe rigide de mensheid in de middeleeuwen in twee hokjes wordt verdeeld en sekse en gender op specifieke manieren werd verbeeld. Kempka besloot een typisch keramisch product te gebruiken, de vaas, en daarop omkeringen van deze representaties aan te brengen. In het glazuur tekende de kunstenaar zelfbedachte en nieuwe versies van de oude symbolen. Waar een vrouwelijk lichaam in middeleeuwse beeldtaal soms standaard een kruisboog vasthoudt en een mannelijk lichaam een zwaard, draait Kempka de attributen om. Zo tracht Kempka aannames rondom sekse en gender te bevragen. De vorm van de vaas is bewust gebruikt omdat deze onlosmakelijk verbonden is met de traditie van bewaren. 

De kunstenaar liet zich voor dit werk ook inspireren door The Patriarchs: The Origins of Inequality van de Britse journalist en schrijver Angela Saini. Dit boek gaat over de geschiedenis van het patriarchaat en hoe dit door onze hele geschiedenis heen werkt en ongelijkheid versterkt. De vazen van Kempka lijken ten opzichte van die geschiedenis archeologische vondsten afkomstig uit een alternatieve tijdlijn. 

 Tekst: Milo Vermeire