In zijn werk is Jop Vissers Vorstenbosch op zoek naar nieuwe presentatiemethodes voor de schilderkunst. Tentoonstellingsbezoekers zijn volgens hem te geconditioneerd als zij kijken naar schilderijen die traditioneel op een witte muur worden gepresenteerd. Vissers Vorstenbosch wil ze juist actiever betrekken. Daarom kiest hij ervoor zijn schilderijen in architectonische bouwsels te verwerken, zowel in tentoonstellingsruimtes als in de openbare ruimte van bijvoorbeeld een fabriekshal. Die ruimtes zijn vaak veel monumentaler dan het werk van de kunstenaar, een gegeven waar hij graag mee speelt door de monumentaliteit als aanknopingspunt in de presentatie van zijn werk te gebruiken.
Tijdens een reis naar Detroit waar hij onderzoek deed naar tentoonstellingsmogelijkheden in vervallen fabrieken, vond Vissers Vorstenbosch een kapot gevallen reclame lichtbak. Tijdens deze werkperiode heeft het schilderen op doek plaats gemaakt voor een nieuwe richting die, voor zijn vertrek naar de VS, in het atelier al aan het ontstaan was. De vondst van deze specifiekere ondergrond voor zijn schilderijen markeerde het begin van een nieuwe periode in zijn werk en daarvan zien we bij Prospects & Concepts de resultaten. De architectonische lijsten die zich voorheen om het schilderij bevonden zijn nu, door middel van gereconstrueerde reclame lichtbakken, opgenomen in het werk zelf. Puttend uit zijn steeds groeiende verzameling ‘symbolen voor stedelijke romantiek’ zijn architectuur en schilderkunst samengevoegd tot één object. (MB)
Jop Vissers Vorstenbosch (1986)
woont/werkt in Utrecht
opleiding: HKU