Prospects

Jun Zhang

Jun Zhang, Blubber Town (videostill), 2024

Jaar van toekenning: 2023 Website: jun-zhang.com Onderdeel van Prospects

Click here for English

De kunst van Jun Zhang (1990) ontstaat via een benadering die hij zelf omschrijft als imaginaire etnografische kosmologie’. Hij heeft een bijzondere interesse in kosmologieën, oftewel ontstaansgeschiedenissen, die zijn overschaduwd door westerse, koloniale verhalen. Zhang verweeft folklore, geschiedenis, antropologie, mythes en rituelen met zijn eigen verbeelding om nieuwe werelden te creëren. In het nieuwe werk Blubber Town (2024) duikt hij in de geschiedenis van de Nederlandse walvisvaart tussen de 17e en 19e eeuw. Hij verdiepte zich in Smeerenburg, een voormalige nederzetting van walvisvaarders in het noordpoolgebied. De naam verwijst naar de olie (ook wel walvistraan of smeer genoemd) die uit de dikke lagen walvisblubber werd gewonnen. In het Engels wordt deze nederzetting dan ook wel Blubber Town genoemd.  

Lang voordat de walvisvangst uitgroeide tot een bloederige commerciële industrie van koloniale grootmachten, werden walvissen gezien als magische wezens. Wereldwijd bestaan er talloze legendes en volksverhalen, waarin speciale krachten worden toegeschreven aan hun botten en olie. Zhang liet zich inspireren door deze tradities en bedacht een hedendaagse kosmologie rondom de legende van ‘Blubberstad’. De installatie bestaat uit een keramische sculptuur van een walvisbeentempel, geïnspireerd door Chinese heiligdommen rondom aangespoelde walvisbotten. Het bescheiden beeld is omringd door water en gaat vergezeld van een bijna drie meter hoog wandkleed met kosmologische walvisverhalen, vervaardigd in samenwerking met het TextielMuseum in Tilburg. Blubber Town is een project in ontwikkeling.

Tekst: Esmee Postma