Prospects

June Yu

June Yu. A Sticky Encounter, 2022-2023. Foto: Thom Driver.

Jaar van toekenning: 2022 Website: tstfelli.com Onderdeel van Prospects

Click here for English

Kleverigheid (in het Engels: stickiness) is een term die onder andere gebruikt wordt om aan te geven hoe goed een reclameboodschap beklijft of hoe verslavend een app kan zijn. June Yu (1991) wil alle diverse betekenissen van het begrip sticky in kaart brengen. De video A Sticky Encounter (2023) die zij op Prospects laat zien, is daar het eerste resultaat van. In de video bezoekt een buitenaards wezen – dat eraan gewend is dat de leefomgeving kleverig aanvoelt – onze atmosfeer om erachter te komen dat voor mensen zuurstof vreemd genoeg niet kleverig voelt. Ongeacht het gevoelsleven van het wezen moet het een nare omstandigheid zijn. Het lijkt daarmee op wat een vibe of sfeer wordt genoemd: iets in de omgeving dat onvermijdelijk invloed heeft op het gevoel, maar moeilijk aan te wijzen is.  

Yu zocht eerder naar haar eigen ‘vastgeplakte’ gedragingen en gewoonten die vormgeven aan haar leven. Ze probeerde los te komen van haar routine door ineens elke ochtend om half vijf op te staan. Het bleek echter moeilijk om aan dat voornemen vast te houden. Het idee voor A Sticky Encounter ontstond tijdens de pandemie, toen de kunstenaar haar eigen brood ging bakken. Al snel leerde ze dat er bij het kneden van deeg een belangrijk advies is om het deeg niet klef te laten worden: aanvoelen hoe snel je weer moet loslaten. De video is een metafoor waarmee ze haar eigen werkpraktijk onder de loep neemt en zo kan onderzoeken welk gedrag sticky genoeg is om een gewoonte te worden.

Tekst: Jorne Vriens