Lorenzo Quintanilla (1986, Putten) woont en werkt in Amsterdam
Phase (David 2.0), 2013, tempex, polystyreen, zand, lijm, aluminium, cement, hout, verf, 120 x 260 x 320 cm
Vanaf het begin van zijn kunstenaarschap onderzoekt Lorenzo Quintanilla de balans tussen concept, materialiteit, ambacht en uitvinding. Uit onvrede met het gebrek aan expertise op de kunstacademie waar de afdeling sculptuur was opgeheven, richtte hij samen met Kees Boevé in 2011 de schaduwafdeling New Sculpture Department op. Na hun afstuderen besloten zij als sculptuurcollectief NSD verder te gaan met als doel de dimensies van sculptuur in al zijn diepte en breedte te onderzoeken; als kunstenaar en als initiator van diverse tentoonstellingen. In zijn installatie Interim Phase (2012) transformeerde Quintanilla kopieën van iconische beelden uit de Europese kunstgeschiedenis tot amorfe objecten die in afbrokkelende en smeltende staat verkeren alsof het einde der tijden is aangebroken. Zijn Phase (David 2.0) is een vervolg op dit apocalyptische scenario. Een monumentale sculptuur waarin we twee verticale boomstammen herkennen, verliest zijn massa die over de eveneens aangetaste sokkel heen op de vloer ‘sijpelt’. Om na de vernietigende laatste dag opnieuw – zoals natuur gegeven is – te gaan groeien.