“Ik ben een verhalenverteller. Voor elk verhaal neem ik mijn eigen beeldmateriaal en foto’s van anderen als uitgangspunt”, zo introduceerde Lotte Reimann zich tijdens onze eerste ontmoeting.
Sinds haar afstudeerproject Guffaw in 2011 profileert zij zich met een foto-installaties en publicaties waarmee zij de toeschouwer een inkijk verschaft in haar wereld. Het gaat vaak om taferelen waarin vrienden, familieleden, bekenden en zijzelf een belangrijke rol vervullen. Het interesse ligt vooral in een soort ‘white trash’ cultuur en in ‘afwijkend’ gedrag en passies van personages die zich weinig lijken aan te trekken van moreel gezag. Zo toont zij jongeren die aan joyriding doen of toont zij zichzelf trots poserend met een geweer in de hand. In het dubbelportret Mother and Me (2011) zien we haar in de klassieke pose van de familiefoto; ondertussen heeft de volwassen dochter brutaal haar hand op de borst van haar moeder gelegd.
In elk fotoproject suggereert Reimann een verhaallijn. In tentoonstellingen richt zij de werken vaak als een tijdelijke installatie in, zonder vastomlijnde volgorde. Zoals elke foto een gelaagdheid kent, zo kan de toeschouwer in haar presentatie meerdere verhaallijnen ontdekken.
Lotte Reimann (1982, Achim, Duitsland) woont en werkt in Amsterdam en Bielefeld
Tekst: Mirjam Westen, fragment uit Prospects & Concepts 2015, een uitgave van het Mondriaan Fonds.
Bekijk hieronder de korte film over het werk van Lotte Reimann, gemaakt door (oud) VAV-student Gerrit Rietveld Academie Catoo Kemperman en Gaspard Combes.