Louisiana van Onna (1995) maakt het onzichtbare zichtbaar. In haar fotografie toont ze de onderwerpen in de natuur en wetenschap die vaak verborgen blijven door hun abstracte karakter. Zo onderzocht ze eerder met het project The Butterfly Defect (2021) de levenscyclus en iconische status van het Gentiaanblauwtje. Deze blauwe vlinder wordt al een tijd ernstig bedreigd, maar daar is weinig bewustwording over. Terwijl diens naam toch sterk in het collectieve geheugen zit. Met haar fotografisch onderzoek, zoals naar deze vlinder, probeert Van Onna verandering te brengen in onze relatie tot biodiversiteit. Ondertussen ziet ze haar werk ook als een manier om de onderlinge verbondenheid tussen mens en natuur te herstellen en de effecten van klimaatverandering concreet zichtbaar te maken.
Op Prospects toont Van Onna haar project Upupa Epops (2022) dat gaat over de naamgeving van vogels. Specifiek gaat de kunstenaar in op de Hop, een vogel wiens naam fonetisch het geluid beschrijft dat hij maakt. De directe link tussen naamgeving en het geproduceerde geluid wordt ook wel ‘onomatopee’ genoemd. Van Onna onderzoekt hoe de Hop in verschillende talen een andere naam krijgt doordat taal van invloed is op hoe je iets hoort. Ze vraag zich af hoe je het geluid van de vogel zodanig zou kunnen beschrijven dat er een universele naam kan komen die in iedere taal werkt. Met een installatie van fotografie en video toont Van Onna haar zoektocht om taalbarrières te overwinnen en de naam van deze vogel universeel te maken.
Tekst: MIlo Vermeire