Click here for English
Mario Sergio Alvarez (1993) onderzoekt in zijn werk de wisselwerking tussen omgeving, cultuur en identiteit. Zo heeft hij zich altijd afgevraagd hoe een tweede deel van George Orwells satirische fabel Animal Farm zou verlopen. Wat is er overgebleven van de identiteit van de dieren die door de varkens zo zorgvuldig werd afgebroken? Wat is er nog over van hun eigen normen en waarden? Hoe gaan ze hun bestaan weer opbouwen, waarvan nemen ze afscheid en wat nemen ze uit het verleden mee? In De boerderij (2023) trekt Alvarez – die zelf is opgegroeid in het communistische Cuba – Orwells verhaal naar zich toe. Zijn installatie zou je kunnen zien als een verzameling personages die alles hebben achtergelaten en die elders als lege omhulsels opnieuw moeten beginnen. Tegelijkertijd lijken ze zich, via de nauwkeurige schilderingen van slapende dieren op de achterzijde, af te vragen wat voor dier ze waren of in de toekomst zullen zijn. De delen die Alvarez op Prospects toont zijn een detail van de gehele installatie.
Meubels staan voor Alvarez symbool voor migratie. Oude kasten zijn daarbij net als de mens een bewaarplek: uiterlijk onveranderlijk en vol met geschiedenis maar telkens in staat zich weer te vullen met nieuwe ideeën. Daarmee raakt de kunstenaar ook aan een existentiële vraag: wat maakt ons tot wat we zijn?
Tekst: Esther Darley