Click here for English
De wandkleden van Nadie Borggreve (1991) zijn geworteld in een verlangen naar de natuur. Je ziet bladeren, bloemmotieven, een meer dat de sterrenhemel weerkaatst. Haar inspiratie vindt ze echter niet in het bos, maar tijdens stadswandelingen. Juist het contrast tussen de natuur en de door mensen gemaakte omgeving spreekt haar aan: een knalroze roos die tussen de grijze tegels tevoorschijn piept, een wilde bloemenzee in een aangeharkte tuin.
Dit contrast tussen natuurlijk en kunstmatig zie je terug in Borggreve’s materiaalkeuze en kleurgebruik. Ze maakt haar kleden met hergebruikte wol en ziet het werken met natuurlijke materialen als essentieel. Tegelijkertijd verft ze de wol met de hand in intense, verzadigde kleuren, waardoor we subtiel worden misleid en het bijna een synthetische uitstraling heeft. Vaak hebben Borggreve’s kleden de vorm van gotische ramen, waarbij de kleurrijke wol doet denken aan glas-in-lood.
Ambachtelijkheid speelt een belangrijke rol in de kunstpraktijk van Borggreve, die een achtergrond in de mode heeft. Ze gebruikt verschillende technieken zoals tuften en intarsia, waarbij je met verschillende kleuren breit. Ook verdiept ze zich in verftechnieken. Het afgelopen jaar verkende ze samen met kleurenspecialist Loret Karman manieren om haar wol de gewenste, maximale kleurintensiteit te geven. Ook ontwikkelden ze een op maat gemaakte methode voor het maken van gradiënten, oftewel: het toverbalachtige kleurverloop dat in veel van Borggreve’s kleden terugkomt. In het nieuwe kleed dat ze voor Prospects maakte, combineert ze getufte wol met een achtergrond van oliepastel en airbrush op papier. De uitsneden geven diepte, alsof je door een beschilderd raam naar buiten kijkt.
Tekst: Sarah van Binsbergen