Nan Wang (1986) werkt aan projecten waarbij stof een belangrijke rol speelt. Huisstof bestaat uit een mix van materie gerelateerd aan onze dagelijkse activiteiten als ook uit organisch materiaal afkomstig van ons lichaam. Gefascineerd door deze kenmerken begon Wang huisstof te beschouwen als de materiële getuigenis van een menselijke identiteit en ging ze het gebruiken als het belangrijkste basismateriaal voor haar projectiewerken.
Wangs werk in Prospects & Concepts, ‘The liquid-self’, is een interactieve installatie, bestaande uit verschillende zelfgebouwde analoge projectoren die beelden van stofdeeltjes uit de kamer van de kunstenaar projecteren. De stofdeeltjes zijn opgelost in flesjes met ontsmettende hand-gel, die vervolgens zijn gemonteerd op ronddraaiende motoren. De motoren zetten de stofdeeltjes in beweging in een tempo dat is gesynchroniseerd met het ritme van Wangs hartslag. Additionele sensors zijn beschikbaar voor bezoekers die hun eigen hartritme willen inzetten om de actie te beïnvloeden. Gedurende de tentoonstelling zal de ontsmettende gel troebel worden en zullen de stofbeelden geleidelijk desintegreren. ‘The liquid-self’ biedt een ironisch en kritische visie op de technologische mogelijkheden voor zelf-monitoring en het verzamelen van data met betrekking tot het dagelijks leven van het individu. Hoe absurd het ook moge klinken om stof op te slaan in ontsmettende vloeistof, we zien onszelf geconfronteerd met het gevaar onze privacy en identiteit ‘op te lossen’ in de bubbels van technologie. Het tijdgebonden desintegratieproces en het interactieve karakter brengen een dialoog tot stand tussen de kijker en het kunstwerk en een directe relatie tussen de kijker en de kunstenaar in een zeer persoonlijke context. (SH)