Gelaagdheid is een belangrijk gegeven in het oeuvre van Nokukhanya Langa (1991). Letterlijk, doordat ze in haar werk vaak verschillende lagen over elkaar heen zet. Maar ook omdat die werken een stapeling zijn van verhalen, culturen en ervaringen die Langa met zich meedraagt. Ze werd geboren in Amerika, groeide op in Zuid-Afrika, verbleef in Azië en woont nu in Groningen waar ze een master deed aan het Frank Mohr Instituut.
Doordat ze opgroeide tussen verschillende culturen en geschiedenissen werd haar leven grotendeels bepaald door onzekerheid. Langa: “It was not enough to just assimilate, I had to constantly re-adjust myself in order to move forward in the new spaces that I inhabited. I don’t know what the effect of my paintings are in the large scale of things or in a socio-political landscape. I do know that with art making you have space to aestheticize whatever you want.”
In haar werk brengt ze alle beelden, gebaren en ideeën uit die verschillende culturen op subtiele manier bij elkaar. Teksten, doodle-achtige tekeningen en markeringen liggen op of juist net onder het oppervlak alsof ze zijn uitgegumd of weggepoetst. Ze lijken een raadsel te verhullen en vormen daarmee tegelijkertijd een nieuw cryptisch beeld. Een werkwijze die misschien het best gezien kan worden als metafoor voor Langa’s multiculturele achtergrond. Afgelopen jaar werkte ze ook met film, licht, en sculptuur en combineerde dat in grotere installaties. Hiermee wil ze haar verhalen verdiepen. “My passion for developing my paintings and working in various mediums outside of my artistic comfort zone stems from this notion of world building, of constantly shifting and searching for another angle while maintaining a sensitivity for painting.”