Philip Vermeulen maakt kinetische sculpturen waarmee hij de ervaring van natuurkundige fenomenen als licht, geluid en beweging naar zijn hand zet. Zijn sculpturen bewegen met zo’n hoge snelheid dat de fysieke eigenschappen van de materialen waaruit ze bestaan in de perceptie van de toeschouwer lijken te veranderen. Het rimpelende parachutedoek van Flap Flap (2018) wappert zo snel dat het stil lijkt te staan; het 360-graden rond gespannen gaasdoek van More Moiré² (2020) wordt door licht en geluid zo aangestuurd dat de bezoeker het gevoel heeft erin te verdwijnen.
“Ik vind het prachtig hoe je door het bouwen van een gecontroleerde omgeving een situatie kan creëren waarin je je interne processen kan ervaren”, aldus Vermeulen. “Hoe je bijvoorbeeld door het gebruik van minimaal gepulseerd licht al van alles in je hersenpan teweeg kan brengen. De transitie van de externe naar de innerlijke wereld is wat mij intrigeert en mijn werk definieert. Het universum is voor iedereen hetzelfde, maar het innerlijk is voor ieder volstrekt persoonlijk.”
Bij Prospects toont hij werk uit de serie Fanfanfan, een installatie met op hoge snelheid ronddraaiende sculpturen waar een witte lichtbundel op wordt geprojecteerd. Door de snelheid waarmee de ventilatoren draaien, wordt het witte licht gebroken en komt het kleurenspectrum tevoorschijn. Dit proces gaat gepaard met onnavolgbare stroboscopische verschijnselen.
Tekst: Mirjam Beerman