Click here for English
Ana en Martin, een lesbische vrouw en een homoseksuele man, sluiten in het Spanje van de jaren vijftig een verstandshuwelijk. Rafael Romero Peña (1988) vertelt het verhaal van deze relatie en toont op Prospects een replica van het interieur waarin zij samenleefden. In dit decor laat de kunstenaar twee door hem gemaakte beelden zien. “De betekenis van de beelden zijn niet zomaar duidelijk omdat ik de situatie van het echtpaar wil spiegelen. Zij konden hun geheimen ook niet prijsgeven.”
Een sleutel tot wat de sculpturen betekenen kan worden gevonden in een korte brief die op een kastje ligt. De tekst is een fragment uit een boek dat Romero binnenkort uitbrengt. Het verhaal dat hij daarin beschrijft is lichtelijk geïnspireerd door het leven van een familielid. Romero gebruikte het als een vertrekpunt om een verhaal over queer-relaties te schrijven. Meer informatie was niet beschikbaar, dus besloot hij om te speculeren hoe het er binnen de relatie tussen Ana en Martin aan toe moet zijn gegaan. Hij stuitte daarmee op een groter probleem, namelijk dat queergeschiedenis bijna niet in officiële archieven wordt bewaard, waardoor fictie en inlevingsvermogen belangrijke ingrediënten zijn om een leven te begrijpen dat zich noodgedwongen deels buiten de openbaarheid heeft afgespeeld. De installatie van Romero nodigt uit om hierover na te denken. Door zich met dit werk te richten op traditionele man- vrouwverhoudingen en heteroseksuele relaties maakt hij juist de geschiedenis van queer personen beter zichtbaar.
Tekst: Jorne Vriens