Click here for English
Sam Hersbach (1995) is een totaalschilder. Hij is iemand die nadenkt over elke betekenislaag die een werk kan hebben: van betekenis bepaald door de inhoud van de afbeelding en de pigmenten van de verf tot aan de betekenis die specifieke tentoonstellingsruimtes met zich meedragen en de processen die aan het maken van een tentoonstelling voorafgaan. Op Prospects toont Hersbach een serie van drie schilderijen en een plint die tezamen een goed beeld geven van deze benadering.
De eerste twee schilderijen tonen het formele begin en eindpunt van het Kunstenaar Start traject, de bijdrage die hem naar de Prospects tentoonstelling heeft gebracht. Hersbach schilderde de vergaderruimte na van het kantoor van het Mondriaan Fonds. Daar beslissen commissieleden onder andere over fondsaanvragen, zoals de aanvragen voor Kunstenaar Start. Het schilderij ernaast toont het Distributiecentrum, de Prospects locatie waar ontvangers van Kunstenaar Start nu hun werk tonen. In zijn werk speelt Hersbach met de realiteit. Zo schilderde hij de vergaderruimte niet naar het leven, maar werkte hij met een digitale afbeelding van de interieurarchitecten en gebruikte hij voor de tentoonstellingszaal een 3D-tekening. Ook voegde hij verschillende lagen toe door ‘fantasie-wezens’ te schilderen en verwijzingen naar onderzeeërs, diepzeedieren, meervallen en helmgras.
Hersbach wil de presentatie van zijn werken tot in de puntjes uitwerken en elk aspect even waardevol behandelen. Daarom maakt hij zijn eigen pigment en beïnvloedt hij de omgeving van zijn schilderijen. Zo dragen al deze verschillende lagen, van plint tot pigment, bij aan het creëren van één groot kunstwerk.
Tekst: Milo Vermeire