Centraal in de video’s, performances en installaties van Sanne Vaassen staan veranderingsprocessen en de krachtmeting tussen interne controle en externe krachten. Zij zoekt naar manieren om bestaande veranderingsprocessen te registreren en de tijd stil te zetten voordat deze weer vergaat. Het blijft daarom niet bij pure registratie, want Vaassen probeert veranderingen ook zichtbaar te maken door ze te controleren en te beïnvloeden. Vaak betreft het natuurlijke processen zoals de reactie van uitgehard gips op water, te zien in het werk Currents (2015) waarvoor Vaassen gipsen objecten tijdelijk in de stroming van een rivier legde om zo het proces van erosie inzichtelijk te maken. Voor het vervolgproject ‘Cumulus’ (2016) dat zij bij Prospects & Concepts toont, maakt zij steeds zeven prints in de kleur die de lucht vlak voor een regenbui heeft en plaatst deze een voor een kortstondig op straat in de regen. Tezamen tonen de prints het verloop van de regenbui en vormen zij een portret van de regen. Voor het project ‘Invisible Present’ richt zij zich op de culturele materie waarvoor zij een aantal historische kunstwerken selecteerde, zoals het schilderij ‘Kind’ (1952) van Karel Appel of de installatie ‘Sixty stones’ (1975) van Richard Long. Een monster van deze werken zet zij op kweek in een petrischaaltje waarin vervolgens een nieuwe tekening ontstaat, toevallig gevormd uit kunsthistorisch materiaal. (MB)
Sanne Vaassen (1991)
woont/werkt in Maastricht
opleiding: Academie Beeldende Kunsten Maastricht; Jan van Eyck Academie