Taf Hassam (1980, Crawlay, Verenigd Koninkrijk) woont en werkt in Amsterdam
Like Fire, Expansible Over All Space, and Like the Air in Which we Breathe, Move, 2013
Geluid en muziek spelen een belangrijke rol in de installaties van Taf Hassam. Hij is vooral geïnteresseerd in de manier waarop muziek bezit kan nemen van een ruimte, en van invloed is op sociaal-culturele en politieke ontwikkelingen. Muziek laat zich niet hinderen door grenzen, is sfeerbepalend en kan mensen met verschillende achtergronden en die elkaar niet kennen, het gevoel geven bij elkaar te horen. In Draft Card Burning Here – Notes of Protest (2010) onderzocht hij samen met lokale bands in het Poolse Gdansk een aantal muziekverzamelingen en archieven, in relatie tot protestliederen. Ook verdiepte Hassam zich in het onafhankelijke Ierse muzieklabel Good Vibrations dat in de jaren zeventig in het conflictrijke Noord-Ierland de religieuze en sociale tegenstellingen probeerde te overstijgen (Shellshock Rock, 2011). De installatie Like Fire… is ontstaan tijdens een werkperiode in India. Uitgangspunt zijn de muziek en optredens van de rondreizende Indian People’s Theatre Association. Samen met lokale onderzoekers en musici haalde Hassam hun ‘vergeten’ muzikale geschiedenis voor het voetlicht. Hun liederen waren van onschatbare waarde en boden morele steun tijdens de periode van de Indiase onafhankelijkheidstrijd, hongersnood of herdenkingen van slachtoffers van moordpartijen. Zijn presentatie omvatte onder andere cd’s en vertalingen van een selectie van deze liederen.