Bij de totstandkoming van haar werk put Temra Pavlovic inspiratie en materiaal uit haar directe omgeving. Ze kijkt naar de instrumenten die mensen gebruiken in het begrijpen en beleven van de wereld. Deze instrumenten zijn bijvoorbeeld taal en concrete werktuigen, codes en ook formaliteiten als narratieve verwachtingspatronen. Pavlovic maakt video’s en experimentele documentaires, sculpturale installaties en assemblages die ze als gedichten beschouwt.
Tijdens Prospects & Concepts zijn er van Pavlovic drie werken te zien: Een sculptuur van een omhoog kronkelende slang, ‘Snake’, van klei en een laagje epoxy, ‘Jungle book Lectern’, een lessenaar van staal waaraan een gelaste slang omhoog krult. Op het leesblad is in het klein een tekst geplakt. Daarachter een video ‘Woodenpoem’, een vlecht van beeld en geluid van bewegende materie en stemmen in ritmische cycli.
In deze werken probeert Pavlovic zo min mogelijk betekenis prijs te geven, waardoor identificatie en informatie voor de kijker geen rol meer spelen. Wat er dan overblijft is een basale soort metabolische beweging en twijfelachtigheid. Een ambivalentie die verbonden is met de idee van ‘het niets-doen,’ als een reactie op de destructieve tour van de ideologie van progressie. Dit niets-doen, of eigenlijk het uitstellen van het maken van een beslissing – als indifferentiated, oscillerend – is een intense modus – als een aanspanning die gepaard gaat met hypergevoeligheid. (SH)
Temra Pavlovic (1990)
woont/werkt in Utrecht
opleiding: CalArts, Los Angeles