Prospects

Tianyi Zheng

Tianyi Zheng, Where Comes Mulan (filmstill), 2024-doorlopend

Jaar van toekenning: 2023 Website: zhengtine.com Onderdeel van Prospects

Click here for English

In haar films en performances onderzoekt Tianyi Zheng (1995) hoe identiteit wordt gevormd. Haar project Where Comes Mulan (2024-doorlopend) draait om de Chinese legende van Mulan, het eeuwenoude verhaal over een vrouw die zich als man vermomde om als krijger te kunnen strijden – in het westen vooral bekend van de Disneyfilm. Zhengs inspiratie komt voort uit haar vaders geboorteplaats, die in 2001 werd omgedoopt tot ‘Mulan Town’ (voorheen Ta’er Gang) in het district Huangpi. Sindsdien is het gebied uitgegroeid tot een toeristische trekpleister, compleet met standbeelden en tempels. De officiële, gepolijste versie van het verhaal verheerlijkt Mulan als heldhaftige krijger en gehoorzame dochter, maar alternatieve lokale vertellingen schetsen een complexere beeld: een vrouw die zich verzet tegen patriarchale structuren en tragisch aan haar einde komt. 

Zhengs drieluik van videobeelden herclaimt de veelzijdigheid van Mulans identiteit. Het eerste scherm toont de Mulanberg, waar de krijger haar kracht etaleert maar zichzelf ook verwondt. In de tweede scène zit Mulan gevangen in een huiselijke, vrouwelijke rol. Op het derde beeld, opgenomen bij een verlaten hotel dat langzaam wegzinkt in het Mulanmeer, wast Mulan symbolisch haar hart. Dit verwijst naar een versie van het verhaal waarin ze zelfmoord pleegt en haar hart wordt verwijderd om haar zuiverheid te bewijzen. 

Zheng verkent hoe commercie, ideologie en mythologie met elkaar verweven zijn geraakt. Ze werkte samen met queer performer Qiaochu Guo, afkomstig uit de regio, om Mulans subversieve kracht te benadrukken. Kan een queer perspectief Mulans identiteit openbreken? Kan Mulan symbool worden voor empowerment en verzet? 

Tekst: Esmee Postma