Wouter Venema (1985, Groningen) woont en werkt in Rotterdam
Zonder titel, 2013, zeefdruk, 100 x 70 cm elk, i.s.m. Koen Taselaar
Is het mogelijk om verschillende tijden in een beeld te ervaren? De gelaagdheid van plaats en tijd, van aardlagen en herinneringen, staat centraal in het filmische als grafische werk van Wouter Venema. Hij ontleedt beelden en verhalen om met de fragmenten vervolgens een nieuw beeldverhaal te maken. Zijn interactieve DVD, De Al-tijd (2005) nodigt de toeschouwer uit tot actie: door te klikken op bepaalde punten in een landschap ontsluiten zich scènes, zoals een dikke man die met moeite uit bed komt of iemand die in het water iets zoekt. In zijn film Lighthouse (2010) komen verschillende ’tijden’ samen. Er loopt een rusteloze jongen door een groot huis, hij zet de tv aan en ordent wat spullen. Op een stoel voor het raam zit een zwijgende oude man. Dag en nacht wisselen elkaar snel af. In de eindscène richt de jongen een felle lamp op het gezicht van de man waardoor zijn rimpels en huidplooien als een maanlandschap worden benadrukt. De serie zeefdrukken Lacune (2011) komt voort uit donkere tekeningen van verschillende situaties die tegelijkertijd plaatsvinden, zoals een meteoriet die inslaat en een man in een spiegelpaleis. Zonder een direct onderling verband roepen ze als geheel een sfeer van somberte en verstilling op.