Click here for English
Voordat de uit China afkomstige Yuchen Li (1991) naar Nederland kwam, woonde ze in verschillende Aziatische landen. Maar in Europa werd ze plots gezien als een vrouw van kleur. Die ervaring om als ‘de ander’ te worden gezien en de vraag hoe je ‘de ander’ ontmoet, werd het startpunt van haar onderzoek naar kolonialisme, diaspora, identiteit en migratie. In haar werk koppelt ze het koloniale verleden aan het koloniale heden. Voor Li zijn de klimaatcrisis en de hedendaagse politieke polarisatie namelijk het gevolg van hoe we ons verhouden tot de wereld als een ‘geobjectiveerde ander’, die we uitbuiten en consumeren. Daarom is migratie voor Li een proces van het aangaan van nieuwe relaties, zowel met mensen als met de omgeving, terwijl we onze belichaamde voorouderlijke herinneringen meedragen.
In The Elemental Atlas (2024) zoekt ze naar antwoorden in deze herinneringen en oude kennissystemen buiten de westerse canon. Ze laat ze zich daarbij inspireren door de klassieker van bergen en zeeën (山海经). Dit anonieme geschrift biedt een geografisch overzicht van China, waarvan de eerste bronnen dateren uit de 4e eeuw voor Christus. In haar installatie combineert Li in een collage de beelden, mythes en wijsheden uit het boek met haar eigen ervaringen. De vier draperieën representeren de vier windrichtingen en elementen. In het midden komen ze bij elkaar in het vijfde element: de aarde die ons allen verbindt. Li nodigt bezoekers uit de installatie te betreden als een plek voor reflectie en meditatie in de hoop dat deze oude kennis ons hernieuwde inzichten kan geven.
Tekst: Esther Darley