Biënnale van Venetië

Cercle d'Art des Travailleurs de Plantation Congolaise (CATPC) verzorgt samen met kunstenaar Renzo Martens en curator Hicham Khalidi de Nederlandse inzending voor de Biënnale van Venetië 2024.

In memoriam

Blaise Mandefu Ayawo

9/9/1968, Kikwit (DRC) – 29/4/2024, Venetië (Italië)

Met grote verslagenheid hebben we kennisgenomen van het overlijden van Blaise Mandefu Ayawo, vooraanstaand lid van het collectief Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise (CATPC).

Lees verder

Tentoonstellingsdata: 20 april 2024 – 24 november 2024
Openingstijden: 11.00  – 19.00 uur
Gesloten op maandagen (behalve 22 april, 17 juni, 22 juli, 2 and 30 september, 18 november)

Locatie: Rietveldpaviljoen, Giardini di Venezia, Venice & White Cube, Lusanga, DRC

‘The International Celebration of Blasphemy and the Sacred’ is een presentatie van het Congolese kunstenaarscollectief Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise (CATPC) voor de 60e Internationale Kunsttentoonstelling – La Biennale di Venezia. De tentoonstelling is gemaakt in samenwerking met kunstenaar Renzo Martens en curator Hicham Khalidi en is onderdeel van hun voortdurende inzet om de plantage van Lusanga te bevrijden, te regenereren en weer tot heilige bossen te transformeren, en van hun grotere project van spiritueel, ethisch en economisch herstel. De tentoonstelling is van 20 april 2024 tot en met 24 november 2024 te zien in het Rietveld paviljoen in Venetië (IT) en tegelijkertijd in de White Cube in Lusanga (DRC).

Door de White Cube (het eerder door Martens en CATPC in Lusanga opgerichte museum) te koppelen aan het Rietveldpaviljoen in Venetië wordt een gelijk speelveld gecreëerd door en voor CATPC: dit is voor hen de volgende stap. Lees hieronder meer over de tentoonstelling.

Tentoonstellingsvideo

De tentoonstelling

Voor zowel de tentoonstellingen in Lusanga als in Venetië heeft CATPC nieuwe kunstwerken gemaakt uit de aarde van de laatst overgebleven bossen rond de plantage, die vervolgens gereproduceerd werden in de palmolie en cacao die aan de plantage worden onttrokken.

Ced’art Tamasala, namens CATPC: “Elk beeld is een zaadje dat het sacrale bos terugbrengt. Deze sculpturen zullen functioneren als vehikels die een gedeelde rechtvaardige toekomst voor alle mensen mogelijk maken. Ze zullen helpen ons gestolen land terug te krijgen en het heilige bos terug te laten komen.”

 

Sculptuur die de Belgische koloniale officier Maximilien Balot voorstelt, 1931

Een belangrijk onderdeel van de tentoonstelling is de tijdelijke terugkeer van Balot, een voorouderlijk sculptuur dat werd gemaakt om de gemeenschap in 1931 te beschermen tegen het geweld van het plantageregime. Vooruitlopend op de gelijktijdige tentoonstelling in Venetië en Lusanga, diende CATPC een bruikleenverzoek in bij het Virginia Museum of Fine Arts (VMFA). Onlangs werd dit verzoek goedgekeurd. En op 19 maart 2024 werd Balot verwelkomd in Lusanga door CATPC en hun gemeenschap. CATPC gelooft dat met de terugkeer van het beeld het evenwicht wordt hersteld en dat onrechtvaardigheden uit het verleden rechtgezet worden. De sculptuur zal in de White Cube in Lusanga tentoongesteld worden van 20 april tot 24 november 2024, parallel aan La Biennale di Venezia. Zie eerdere berichtgeving hieronder.

Volgens CATPC moet opgemerkt worden dat veel westerse musea met winsten uit plantages zijn gebouwd en gefinancierd. Zij zijn van mening dat het nu de tijd is dat musea en kunstinstituten in de hele westerse wereld zich actief in moeten zetten voor inheemse gemeenschappen bij het terugwinnen en herstellen van hun land en het opnieuw verbinden met hun heilige bossen. Nu het voorouderlijk sculptuur Balot, zelfs tijdelijk, naar de plantage wordt teruggebracht, wordt hun project enorm versterkt.

The Judgement of the White Cube

In CATPC’s nieuwste, nog niet eerder uitgebrachte performancefilm ‘The Judgment of the White Cube’ wordt de White Cube – en alle white cubes – gegijzeld en aangeklaagd. De white cube wordt door de gemeenschap veroordeeld tot het vragen van vergiffenis en het terugbrengen van de voorouderlijke sculptuur Balot.

Ced’art Tamasala: “Wij streven naar een scenario waarin het zweet en de opbrengsten van plantagearbeid veranderd worden in middelen om onze gemeenschap te herstellen. Het tentoonstellen en uitdrukken van onze ideeën in cacao en palmolie, stelt ons, CATPC, in staat geconfisqueerd land terug te kopen, het bos te herstellen en het vreedzaam samenleven tussen mens en natuur weer mogelijk te maken.”

Publicatie

Bij de tentoonstelling is ook een begeleidende publicatie verschenen. De catalogus The International Celebration of Blasphemy and the Sacred (in het Engels en Frans) bevat een hoofdtekst van curator Hicham Khalidi en een serie brieven van Ced’art Tamasala namens CATPC. Khalidi schreef de tekst in nauwe samenwerking met schrijver Amanda Sarroff, CATPC en Renzo Martens en ging hiervoor in gesprek met gerenommeerde auteurs en curatoren als Ariella Aïsha Azoulay, Ruba Katrib en Ndubuisi C. Ezeluomba. De publicatie bevat ook een introductie door Mondriaan Fonds directeur Eelco van der Lingen en uitgebreide visuele documentatie van zowel de sculpturen en videowerken in het Nederlandse paviljoen in Venetië als de sculpturen in Lusanga. De catalogus is voor € 29,95 verkrijgbaar bij Jap Sam Books.

Voor meer informatie over de tentoonstelling, bekijk hieronder de livestream van de preview in De Balie op woensdag 27 maart.

Preview Dutch Pavilion Venice

Opdrachtgever en producent: Mondriaan Fonds
Artistiek team: Renzo Martens (kunstenaar / initiator), Hicham Khalidi (curator)
Kunstenaars: Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise (CATPC) bestaande uit Djonga Bismar, Alphonse Bukumba, Irène Kanga, Muyaka Kapasa, Matthieu Kasiama, Jean Kawata, Huguette Kilembi, Mbuku Kimpala, Athanas Kindendi, Anti Leba, Charles Leba, Philomène Lembusa, Richard Leta, Jérémie Mabiala, Plamedi Makongote, Blaise Mandefu, Daniel Manenga, Mira Meya, Emery Muhamba, Tantine Mukundu, Olele Mulela, Daniel Muvunzi, Alvers Tamasala en Ced’art Tamasala. CATPC wordt voorgezeten door René Ngongo.

Vragen & contact

Vragen over de Biënnale van Venetië? Neem direct contact op met een medewerker.

Of bel 020 523 15 23 of mail naar vasb@zbaqevnnasbaqf.ay.

Klaartje Wouters